Ett vitt hjärta till Poolia, och främst för deras snillrika kampanj med reklamfilmerna ”Historiska felrekryteringar” >>.

De tre kriterierna >> för att få ett vitt hjärta uppfylls enligt.

  • Vitt: För den ädla sakens skull. Poolia står för likabehandling och har en vettig miljöpolicy. Aningen överdrivet på deras egna webbsida som du kan läsa om här >>, men målet är ädelt.
  • Hjärta: För att sprida kärlek och glädje. Filmerna om felrekryteringarna är sanslöst roliga, och tänkvärda. Se dem på Poolias YouTube kanal här >>
  • Den svarta kanten: Det ska vara svarta siffror också. Ett ungefärligt överslag på vad kampanjen kostade mot den Buzz filmerna skapat och det antal visningar filmerna har på YouTube täcker med marginal kostnaderna. Intäkterna för Poolia uppgick till 263,8 (245,4) MSEK, en tillväxt om 7%, i lokal valuta motsvarande 9%. Länk till Poolias delårsrapport här >>.

Se filmerna

Nedan kan du se de tre filmerna i Poolias serie, historiska felrekryteringar.

Poolia berättar

Hur lång tid tog inspelningen?

– Vi filmade allt på en dag! Vi arbetade i studio med en chromaduk, så vi la in miljöerna digitalt i efterhand. Vi använde en speciell rumsteknik som renderade miljön så att den upplevdes i 3D. Karaktärerna kunde gå omkring och byta rum med ny inredning, trots att allt filmades i en enkel studio. Själva produktionen tog fyra veckor.

Vad var roligast?

– Att grunden var så bra. Idén var så tydlig. Det handlade om att förvalta och utveckla den.

Vad är kampanjens styrka?

Vi vill förmedla humor och glädje, men samtidigt visa på vår specialisering på bara tjänstemän. Jag hoppas att Poolia återigen ska inta platsen som ett företag som gör bra reklam med humor och värme.

 

Credits för kampanjen

Hittills funna, fler medverkande kan komma att läggas till.

Grattis Poolia, och tack för glädjen!