Har du ett vitt hjärta?

MatHem.se

Jag uppmärksammade sidan för ett bra tag sedan. Jag letade efter just en matbutik att beställa hem varor till dörren från. Jag möttes av en underbar en stegs registreringsprocess, grymt. Så enkelt, fyra fält att fylla i och sen är man registrerad.

  • Förnamn
  • E-postadress
  • Postnummer
  • Lösenord

Det kan inte gå fel, direkt på klicket av ”skicka” så blir du medlem och kan börja handla, ytterligare insamling av uppgifter är perfekta att ha vid första beställningen. En ruta som inte alls känns tung eller irriterande dyker upp, här har man integrerat en Facebook satsning direkt i registreringsprocessen.

Att kolla runt på varorna är bekvämt för ögonen, lite här och var blir du pitchad när du delges specialerbjudanden och produkter som kan passa ihop med det du precis lagt i korgen. Men det görs på ett snyggt sätt, jag upplever det som trevliga tips. När du ska betala möts du av en visualiserad fyrstegsprocess. Här är det lite mer uppgifter än vid registreringen, men det är naturligt – och när man som kund redan spenderat tid på att plocka ner varor ett tag så är toleransnivån högre, därmed ett ypperligt val att ta t ex personnummer här istället för vid medlemsregistreringen!

Vitt: för den ädla sakens skull. MatHem strävar efter att tillhandahålla ekologiska produkter. Man har en förkärlek för rättvisemärkta produkter. Aktivt arbete för att minimera utsläpp vid transporter. Dock fyller inget av de nämnda kravet på ett icke vinstgivande mål även det är tummen upp på dem i övrigt. Det vita får MatHem för att de har fadderbarn!
Hjärta: för att sprida kärlek och glädje. Att MatHem.se var först ut av matbutikerna på nätet att sälja vin till sina kunder fick mig att le. Skapa lite rubriker, med mod tas ett av de första stegen i kampen mot monopolsamhället, och nog har man emellanåt skrattat gott åt diverse utredningar som den nedan?

… samarbetar med bland andra Mathem.se så att man kan beställa vin på Mathem.se och få vinet tillsammans med maten. Mathem. se finns i sex storstäder och planerar starta i ytterligare 23 städer. Utvecklingen aktualiserar frågan vad som menas med förmedlingsverksamhet. Alkohollagsutredningen föreslog att kommersiell förmedling av försäljning av alkoholdrycker till privatpersoner, som sker genom införsel, bör förbjudas, med undantag för transporter som sker genom yrkesmässig befordran eller annan oberoende mellanhand. Tullverket ställde sig särskilt positiv till utredningens förslag om förmedlingsförbud. Systembolaget angav i sitt remissvar ett antal konsekvenser och risker om inte förmedlingsförbudet antas, exempelvis att en detaljhandelsliknande förmedlingsverksamhet kunde etableras jämsides med detaljhandelsmonopolet.

Källa: Statens folkhälsoinstitut, www.fhi.se

– 89 procent av de som handlar mat på nätet vill ha möjlighet att köpa vin samtidigt, enligt en undersökning som vi låtit göra bland våra kunder. Därför har vi länge velat erbjuda den här möjligheten, säger Tomas Kull, VD på MatHem.se.

Den svarta kanten: det ska vara svarta siffror också. Ska vi gå på senaste bokslutet så är resultatet inte svarta siffror, dryga 6 miljoner i förlust. I början av året köptes Hemmalivs.se, och därmed fick MatHem.se in deras c:a 10 000 registrerade kunder. Under sensommaren fick bolaget ett tillskott på 20 miljoner kronor, deras kraftiga expansion lyckas. Efterfrågan på mat till dörren ökar – men branschen som helhet blir sågad överallt, inte för att man saknas tro på branschen, utan för att man är säker på att bara en liten minoritet av online butikerna som säljer dagligvaror kommer överleva.

Potentialen är stor då över 6% av befolkningen i Sverige enligt undersökningar vill börja handla mat på  nätet, vilket innebär över 10 miljarder SEK om året, säger Tomas Kull, vd i MatHem.

Vill vara först

MatHem.se gick ut med en iPhone app där du inte bara kan beställa din mat som på den vanliga webbsidan, du kan också scanna av streckkoden på din förpackning, välja antal, och ner i varukorgen.

Närvaro i sociala medier

MatHem.se finns på twitter, här kan du följa dem , i nuläget har de 110 followers. Följ MatHem.se på twitter här >>

Facebook sidan MatHem.se använder har 1 276 gilla markeringar. Det publiceras en god mix av länkar, bilder, erbjudanden och tips. Du hittar den här >>

Pressmeddelanden på mynewsdesk, här tänker man SEO, sökmotoroptimering, det här är riktigt snyggt skött! Man har valt att blygsamt och korrekt länka till butiken på varierande sökord och fraser som har bra trafikpotential. Se denna sidan om familjematkassar, här har man lagt in några länkar utan att bli för girig – framförallt har man fått med en länk på frasen ”handla mat på nätet”. Nyheten har spridits vidare och även plockats upp av flera nyhetssajter som har bevarat länkarna, några exempel:

Följ MatHem.se på myNewsDesk >>

Mera om MatHem.se i digitala medier

Dagens Industri
Metro Tekink
Dagens Nyheter
Fri Köpenskap
Market
Internetworld

 

1 Kommentar
Lämna ett svar